|
ZADANIE GŁOWNE |
ZADANIE SZCZEGÓŁOWE |
FORMY I SPOSOBY REALIZACJI |
TERMIN |
1 |
Witaj szkoło, żegnajcie wakacje. |
- poznawanie się grupy -kształtowanie zdolności manualnych - poznanie zasad bezpiecznej zabawy na podwórku i w świetlicy |
„ Jak spędziliśmy wakacje” – swobodne wypowiedzi dzieci Praca plastyczna na temat wakacji Zapoznanie dzieci z nowym otoczeniem Przeprowadzenie zajęć „Poznajmy się lepiej” |
Wrzesień 2006 r. |
2. |
Bezpieczna droga do szkoły. |
- kształcenie dyspozycji w zakresie postawy, samokontroli, społecznego zaangażowania - poznanie zasad bezpiecznego przechodzenia przez jezdnie - integracja grupy |
Wspominamy swoje najciekawsze przygody wakacyjne- rysunek farbami lub kredkami Rybi szkielet – wspólne ustalenie zasad obowiązujących w świetlicy Dekorowanie świetlicy Omówienie zasad bezpiecznego poruszania się po drodze ze szkoły i do szkoły Opiekujemy się nowymi uczniami w naszej szkole |
Wrzesień 2006 r. |
3. |
Witamy jesień. |
- kształcenie umiejętności dostrzegania zmian w przyrodzie - zapoznanie dzieci z nowymi technikami plastycznymi - rozwijanie zdolności manualnych |
Pogadanka „cztery pory roku” Przeprowadzenie zabaw na podwórku szkolnym Poznanie zasad bezpiecznej zabawy w budynku szkoły i poza nią Wykonanie drzewka jesiennego |
Wrzesień 2006 r. |
4. |
Żyj zdrowo |
- wdrażenie do działania na rzecz zdrowia własnego i publicznego - edukacja żywieniowa - rozwijanie sprawności fizycznej |
Przeprowadzenie pogadanki na temat znaczenia zdrowia i czynników warunkujących prawidłowy rozwój Stworzenie przez dzieci menu na temat „ Zdrowa żywność – zdrowe ciało” Wykonanie pracy plastycznej na temat zdrowej żywności „Moje ulubione owoce i warzywa” |
Wrzesień 2006 r. |
5. |
Dary jesieni – ogrodu, lasu, sadu. |
- rozwijanie wrażliwości na piękno jesiennego krajobrazu - zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie Ukazywanie możliwości wykorzystania materiału przyrodniczego |
Czytanie wiersza „Pani jesień” Zorganizowanie jesiennego spaceru- obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie. Zbieranie materiału przyrodniczego: kasztanów , liści… Wykonanie ludzików i zwierzątek z zebranego materiału Inscenizacja wiersza „Na straganie” Jana Brzechwy’ wykonanie kukiełek z warzyw, |
Październik 2006 r. |
6. |
Dary jesieni- Cd. Jesienne zabawy |
- kształcenie umiejętności praktycznego wykorzystania darów jesieni (owoce, warzywa, liście) - rozwijanie umiejętności wygrywania, przegrywania, współzawodnictwa Hartowanie ciała przed nadejściem nowej pory roku |
Zorganizowanie kącika przyrodniczego z wykorzystaniem zebranego materiału przyrodniczego Zabawy ruchowe „stary niedźwiedź”, „wiewiórki do dziupli” Malowanie farbami na temat „Krajobraz jesienny” Gimnastyka w rytm muzyki |
Październik 2006 r. |
7. |
Podziękuję mojej Pani. |
- kształtowanie nawyków grzecznościowych - wyrabianie postawy szacunku dla wychowawców i pracowników szkoły Rozwijanie zdolności manualnych |
Rozmowy z dziećmi na temat wzajemnych relacji między ludźmi, wdrażanie do okazywania życzliwości i szacunku wobec nauczycieli Wykonanie kwiatów i laurek dla wszystkich pracowników szkoły Praca plastyczna (karykatura) „Moja Pani” |
Październik 2006 r. |
8. |
Moja miejscowość , mój kraj |
- poznanie najbliższej okolicy (ciekawe miejsca w naszym regionie) - rozwijanie uczuć patriotycznych - poznanie symboli narodowych godło , flaga, hymn)oraz najpiękniejszych polskich miast |
Praca plastyczna „Moje osiedle, moja miejscowość” Przeprowadzenie konkursu „Jak znam moje miasto” Zabawy ruchowe na podwórku szkolnym „królu, królu”, krowa”… |
Październi8k 2006 r. |
9. |
Jacy jesteśmy na co dzień. |
- wyrabianie dyspozycji w zakresie postawy6 szacunku wobec ludzi starszych, chorych… - zapoznanie z zasadami savoir- vivre - utrwalanie więzi między uczniami |
Praca z tekstem na podstawie wiersza „Skarżypyta” Jana Brzechwy- przedstawienie sylwetki głównego bohatera, próba oceny (metoda trybunału) Obejrzenie na wideo bajki. Wykonanie ilustracji do bajki. Zabawa dydaktyczna „Autoportret”, dyskusja nad każdą praca, jaka jest ta osoba. Zabawy integrujące grupę. |
Październik 2006 r. |
1o. |
Pamiętajmy o tych, którzy odeszli. |
- budzenie szacunku dla tych , którzy odeszli z naszego otoczenia - przypomnienie o właściwym zachowaniu się w miejscach wiecznego spoczynku |
Pogadanka, na temat tego jak należ się zachowywać w miejscach pamięci, na cmentarzach Wykonanie lampionów Czytanie wiersza Hanny Łachockiej „Zaduszkowe płomyki”.wykonanie ilustracji do wiersza. Zabawy na świeżym powietrzu |
Listopad 2006 r. |
11. |
Święto Niepodległości |
- poznanie postaci , bohaterów ,którzy walczyli wyzwolenie naszego kraju - uświadomienie znaczenia wolności i suwerenności narodowej - kształcenie dyspozycji w zakresie postawy zaangażowania w sprawy kraju, świata |
Praca plastyczna „Wydarzenie lub postać z historii Polski” Zapoznanie dzieci z historią odzyskania niepodległości przez Polskę, uświadomienie ważności tego święta i konieczności jego obchodów Słuchanie pieśni legionów Pt. ”Legiony to..” Gry i zabawy integrujące grupę |
Listopad 2006 r. |
12. |
Rodzina szkolna i moja własna. |
- wzmacnianie więzi emocjonalnych z członkami rodziny - opiekowanie się młodszym rodzeństwem - kształcenie dyspozycji w zakresie postawy godności osobistej - integracja grupy |
Pogadanka „Moje miejsce w rodzinie” Praca plastyczna „Moja rodzina” Burza mózgów „Obowiązki mamy, taty, i moje w domu” Zabawy towarzyskie |
Listopad 2006 r. |
13. |
Bon ton – o dobrym wychowaniu. |
- kształtowanie nawyków grzecznościowych - budzenie szacunku do ludzi starszych - rozwijanie wyobraźni |
Pogadanka o znaczeniu zwrotów grzecznościowych Czytanie i analizowanie fragmentów książki „ABC dobrego wychowania” J. Gumowskiej Gry dydaktyczne dotyczące naszego zachowania się w różnych miejscach (w świetlicy, teatrze, przy stole…” |
Listopad 2006 r. |
14. |
Andrzejkowe wróżby |
- poznanie zwyczajów andrzejkowych -- kultywowanie tradycji - wdrażanie do wspólnej ,wesołej zabawy - kształcenie właściwego stosunku do wróżb |
Lanie wosku, wróżby andrzejkowe, tańce przy muzyce. Pogadanka „Zwyczaje andrzejkowe” Spacer w plener Praca plastyczna ”Pan Listopad” |
Listopad 2006 r. |
15. |
Mikołajki, Mikołajki… |
- kultywowanie tradycji mikołajkowej - dostrzeżenie potrzeb innych ludzi - zwracanie uwagi na ubiór stosowny do pory roku |
Rysunek „Co chciałbym dostać w prezencie od św. Mikołaja” Zabawy integracyjne Czytanie prasy dziecięcej |
Grudzień 2006 r. |
16. |
Choinkowe radości. |
- poznajemy tradycje i zwyczaje związane ze Świętami Bożego Narodzenia - rozwijanie sprawności manualnej - umacnianie więzi między dziećmi |
Wykonywanie ozdób choinkowych i dekorowanie świetlicy Czytanie przez wychowawcę na temat świątecznych zwyczajów Śpiewanie kolęd Składanie życzeń świątecznych |
Grudzień 2006 r. |
17. |
Pomóżmy zwierzętom przetrwać zimę. |
- kształtowanie postawy opiekuńczości wobec zwierząt - budzenie odpowiedzialności z zwierzęta podczas zimy - rozwijanie wrażliwości na potrzeby zwierząt |
Pogadanka „{Jak możemy pomagać zwierzętom podczas zimy” Rozwiązywanie rebusów o ptakach Praca plastyczna „Karmnik dla ptaków” Spacery na świeżym powietrzu |
Grudzień 2006 r. |
18. |
Przerwa świąteczna |
|
|
|
19. |
Maski, czapki , kotyliony – to karnawał. |
- wyrabianie wrażliwości estetycznej - kultura zachowania się na balu – elementy savoir- inru - kształtowanie gustu |
Wykonanie maseczek karnawałowych Zabawy towarzyskie Dekorowanie świetlicy Zabawa karnawałowa |
Styczeń 2007 r. |
20. |
O zachowaniu się przy stole. |
- kształtowanie nawyków eleganckiego zachowywania się przy stole - rozwijanie poczucia estetyki - troska z zdrowie |
Rozmowa na temat zachowania się przy stole podczas spożywania posiłków Nauka nakrywnia do stołu Zabawy relaksacyjne Praca plastyczna „wesoła szkoła” |
Styczeń 2007 r. |
21. |
Ferie zimowe |
|
|
|
22. |
Zima lubi dzieci |
- poznanie zasad bezpiecznej zabawy na śniegu - rozwijanie odpowiedzialności z własne zdrowie (odp. Ubiór..) - poznanie różnych sposobów spędzania czasu wolnego --rozwijanie zdolności plastycznych |
Zabawy na śniegu Praca plastyczna „Jak spędziłem ferie zimowe” Rozwiązywanie krzyżówek i rebusów Czytanie opowiadań i wykonywanie do nich ilustracji |
Luty 2007 r. |
23. |
J. Ch. Andersen – człowiek, który wyczarował najpiękniejsze bajki. |
- zapoznanie dzieci z sylwetką pisarza - rozbudzenie zainteresowań czytelniczych - rozwijanie sprawności manualnej |
Czytanie bajek Andersena Konkurs „czy znasz te bajki”{ Pisanie bajki przez dzieci Wykonanie ilustracji do wymyślonej bajki Zabawy ruchowe |
Luty 2007 r. |
24. |
Tydzień z moim ulubieńcem. |
- poznanie ulubionych maskotek dzieci - kształtowanie poczucia odpowiedzialności za naszą i cudza własność - integracja grupy |
Pogadanka „Mój ulubiony Paluszak, zabawka” Praca plastyczna „Zwierzę o jakim marzę” Porządkowanie zabawek świetlicowych Pogadanka „podarujmy misia najbiedniejszym” |
Luty 2007 r. |
25. |
Hej na sanki koleżanki. |
- kształtowanie sprawności fizycznej i hartu - sporty zimowe i ich znaczenie dla zdrowia - zapewnienie warunków bezpieczeństwa i zdyscyplinowania podczas zabaw |
Pogadanka „Sporty zimowe” Zabawy na śniegu Spacer i zjeżdżanie z górki na jabłuszkach Praca plastyczna „Mój ulubiony sport zimowy” |
Luty 2007 r. |
26. |
Radości i smutki dobrych przyjaciół. |
- rozwijanie empatii - wdrażanie do zgodnej zabawy - integracja grupy |
Burza mózgów „ Lubię mojego przyjaciela za…nie lubię gdy mój przyjaciel…” Praca plastyczna „jak spędzam czas z przyjaciółmi” Zabawy ruchowe |
Luty 2007 r. |
27. |
Kobietki małe i duże. |
- uświadomienie znaczenia pracy kobiet – podział obowiązków w rodzinie - rozwijanie postawy szacunku wobec kobiet - rozwijanie zdolności plastycznych |
Praca plastyczna „Laurka dla Pań” Pogadanka „jak wżyciu codziennym można wyrazić swój szacunek dla Pań”; Zabawy towarzyskie |
Marzec 2007 r. |
27. |
Książka moim przyjacielem. |
- rozwijanie wyobraźni - wyrabianie nawyku szanowania i oddawania książek - zachęcenie do ciągłego korzystania z prasy dziecięcej |
Wykonanie zakładki do książki Pogadanka „Moja ulubiona książka” Zabawy rozwijające wyobraźnię Praca plastyczna „ulubiona postać z bajki” |
Marzec 2007 r. |
28. |
Pierwsze zwiastuny wiosny. |
- rozwijanie spostrzegawczości - rozbudzenie wrażliwości na piękno przyrody - dbałość o czystość otaczającego nas środowiska |
Wycieczka do parku, w celu szukania śladów wiosny Wykonani kukły Marzanny Praca plastyczna do muzyki A. Vivaldiego Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu |
Marzec 2007 r. |
29. |
Witaj wiosno. |
- rozbudzania uczuć estetycznych - kształcenie dyspozycji w zakresie postawy szacunku dla rolników |
Pogadanka na temat kwiatów objętych ochroną Wykonywanie kwiatów techniką orgiami Praca plastyczna „Pani Wiosna” Zmiana dekoracji świetlicy |
Marzec 2007 r4. |
30. |
Wielkanocne niespodzianki. |
- poznanie zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi Umacnianie więzi rodzinnych - rozwijanie sprawności manualnych |
Wykonywanie ozdób świątecznych Pogadanka „zwyczaje świąteczne” Praca plastyczna – kartka świąteczna Zabawy ruchowe |
Kwiecień 2007 r. |
31. |
Święta Wielkanocne |
|
|
|
32 |
Kto o pisankach pamiętał ten miał wesołe święta |
- dzielenie się swoimi przeżyciami związanymi z okresem świąt - przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw - rozwijanie sprawności fizycznej |
Praca plastyczna „ Śmigus- dyngus w moim domu” Wykonywanie zwierzątek techniką orgiami Zabawy towarzyskie Odwzorowywanie kształtów figur |
Kwiecień 2007 r. |
33. |
Kolorowy świat zabawek. |
- kształcenie umiejętności organizacji zabawy - zwracanie uwagi na bezpieczeństwo bawiących się dzieci - lepsze poznanie się dzieci |
Rozmowa na temat ulubionych zabaw dzieci Praca plastyczna „Moja ulubiona zabawka” Pogadanka „Podziel się swoimi zabawkami z biedniejszymi dziećmi” Budowle z kart Zabawy i gry tematyczne |
Maj 2007 r. |
34. |
Czy już znasz patrona naszej szkoły? |
- zapoznanie dzieci z postacią ks. F. Blachnickiego - kształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych - rozwijanie wyobraźni |
Praca z tekstem dotyczącym patrona szkoły Praca plastyczna „ ks. F. Blachnicki na Kopiej Górce” Gry i zabawy na świeżym powietrzu Zabawy rozwijające wyobraźnię |
Maj 2007 r. |
35. |
Kocham Cię Mamusiu z serduszka całego. |
- pogłębianie szacunku do rodziców - rozwijanie umiejętności pracy w grupie - rozwijanie zaradności i samodzielności |
Pogadanka „Zawody naszych mam” Metoda rybiego szkieletu- jak mogę pomóc mamie Przedstawienie „Moi kochania rodzice” Nauka piosenek „A ja wolę moją mamę” ../ |
Maj 2007 r. |
36. |
Święta Międzynarodowe- Dzień dziecka. |
- wyrabianie dyscypliny i współdziałania w grupie - budzenie zainteresowania życiem dzieci w innych krajach - rozwijanie zdolności plastycznych |
Słuchanie piosenek, oglądanie bajek Zabawy ruchowe przy muzyce Rozmowa kierowana na temat obchodów dnia Dziecka w innych krajach Praca plastyczna „Braciszkowie z innych krajów” |
Czerwiec 2007 r. |
37. |
My i nasza szkoła. |
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za wspólne dobro - wyrabianie pozytywnej postawy wobec szkoły - wyrabianie szacunku wobec pracy nauczyciela - integracja grupy |
Rozwiązywanie rebusów i zagadek Pogadanka „ Dobre strony mojej szkoły to..” Gry i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu Praca plastyczna „Szkoła moich marzeń” |
Czerwiec 2007 r. |
38. |
Czas na wakacje. |
- wyrabianie postawy koleżeńskości i wzajemnej pomocy podczas zabaw - zwrócenie uwagi na bezpieczne spędzanie czasu wolnego - wdrażanie do kulturalnego wykorzystania czasu wolnego |
Rozmowa „Nasze plany wakacyjne” Praca plastyczna „Kolory lata” Porządkowanie świetlicy (pakowanie zabawek zdejmowanie dekoracji) |
Czerwiec 2007 r. |